U vremenu u kojem se svakodnevno donose brze odluke, u kojem smo izloženi tuđim očekivanjima, mišljenjima i filtriranim prikazima stvarnosti, vrijednosti su ono što nas vraća k sebi. One su naš unutarnji kompas. Nisu to samo lijepe riječi na zidu ureda ili par rečenica u biografiji. To su naši kriteriji, naši standardi, naša istina. Nešto po čemu odlučujemo, biramo, živimo. Nešto što ne bismo trebali mijenjati kako vjetar puše.
Kada znaš što ti je važno, lakše kažeš NE
Kad znaš koje su tvoje vrijednosti, lakše postavljaš granice. Lakše kažeš „ne” stvarima koje te odvode od puta. Lakše prepoznaš ono što ti je „da”. I upravo zato se vrijedi baviti svojim vrijednostima, stalno ih preispitivati i usklađivati s onim gdje se nalaziš u životu.
To ne znači da moraju biti zauvijek iste. Ali važno je da budu tvoje, autentične, proživljene. Jer kada znaš što ti je važno, onda znaš i kamo ideš bez obzira na to što drugi misle, rade ili govore.
Uloga vrijednosti u poslu (i zašto to nije samo floskula)
Isto vrijedi i u poslu. Osobito ako gradiš nešto svoje. Vrijednosti ti pomažu da izabereš kako i s kim radiš. One su filter kroz koji gledaš sve što radiš, od načina komunikacije, preko odluka o suradnjama, pa do proizvoda ili usluge koju nudiš.
Kao netko tko godinama radi u online prodaji, mogu reći da ljudi ne kupuju proizvode. Ljudi kupuju vrijednosti iza proizvoda. Kupuju povjerenje, pristup, autentičnost. Zato vjerujem da dobra prodaja počinje iznutra, iz tvoje jasnoće, iz tvoje namjere, iz tvojih vrijednosti.
U vremenu kad se prodaje posvuda, upravo vrijednosti čine razliku. Autentičnost se osjeti. Povjerenje se gradi. Ljudi to prepoznaju i to ih zadrži uz tebe, bilo da kupuju, surađuju ili jednostavno prate tvoj rad.
Odražavaju li tvoje odluke tvoje stvarne vrijednosti?
Danas, dok se školujem za NLP trenericu i coacha, učim još dublje prepoznavati obrasce ponašanja, unutarnje konflikte i razloge zašto ljudi ponekad odustaju od sebe. I uvijek se vraćam na isto. Kad znaš što ti je važno, kad to poštuješ i kad si s time usklađena, sve nekako sjeda na mjesto.
U tom procesu rada s ljudima, kroz coaching praksu, edukacije i timski rad, često vidim koliko nas upravo neusklađenost sa sobom košta. Kad pokušavamo biti ono što nismo, da bismo se uklopili. Kad pristajemo na nešto protiv svoje intuicije ili kad iz vida izgubimo ono što nas je pokretalo na početku.
U svom poslu, ali i u osobnom rastu, sve više uviđam koliko je bitno da djelujemo iznutra prema van. Ne obrnuto.
Vrijednosti nam pomažu da budemo dosljedni i da se ne pogubimo u svijetu koji je bučan i brz. Da ne odustanemo od onog što jesmo, zbog tuđih očekivanja ili trenutnih trendova.
Autentičnost nije strategija – to je stav
Vrijednosti nisu nešto što napišemo da bismo se svidjeli drugima. To je način na koji živimo, komuniciramo, radimo. I kada su vrijednosti temelj, onda uspjeh, kakav god za nas bio, dolazi kao posljedica. Ne kao cilj.
Zato vjerujem da je vrijeme da autentičnost prestane biti buzzword, i da ponovno postane ono što jest – izraz unutarnje jasnoće. To nije marketinška taktika. To je način života.
I zato ću uvijek birati i osobni i poslovni rast koji ima smisla, a ne samo cilja. Jer tamo gdje se tvoje vrijednosti susreću s onim što svijet treba, tamo počinje prava promjena.
Autorica: Maja Bilušić