Što god o njoj mislili, ovdje je i nigdje ne odlazi. Govorimo, naravno, o umjetnoj inteligenciji. Onoj koja je ušla u sve “pore” našeg života, pa i biznisa. Dolaskom AI alata svjedočimo svojevrsnoj industrijskoj revoluciji našeg vremena. A kao i sa svakom povijesnom promjenom, neke stvari se nepovratno gube, a dolaze neke nove.
Da, umjetna inteligencija će odvesti u prošlost neke poslove, ali dovesti i nove. Proći će još puno vremena, ako ikada, da će AI alati moći djelovati samostalno, bez ljudskog faktora. Stoga je neophodno prilagoditi se, educirati i vidjeti kako učini suživot stroja i čovjeka mogućim.
Vještina koju vrijedi savladati
Jedan od najvažnijih koraka je razumijevanje koristi koje ona pruža i načini na koji se može pozitivno iskoristiti u životu i poslovanju. Jedan od pojmova koji se puno gugla u zadnje vrijeme je prompt. Pod njime se misli na zadatak, pisan prirodnim tonom, koji govori umjetnoj inteligenciji da napravi ono što želimo odnosno isporuči željeni odgovor. Poput slanja nekog popisa, davanja savjeta ili kreiranja sadržaja. Stoga je, kada se radi o AI-u, jedna od najboljih vještina koje možete posjedovati ona vezana uz kreiranje savršenog prompta!
Baš poput ljudi, umjetna inteligencija voli jasne, konkretne i strukturirane upute. Samo tako dobit ćete odgovore koje tražite i nećete se pitati zašto je vaša kolegica toliko oduševljena ovim alatom, dok vi ne dobivate odgovore kakve očekujete.
Za što sve koristiti AI alate
Ako želite ozbiljnije koristiti alate poput ChatGPT, bilo za posao, faks ili privatne potrebe, razmislite o plaćenoj verziji. Za cca 19 € dobivate puno naprednije i bolje odgovore i brojne druge mogućnosti koje besplatna verzija nema. Možete plaćati samo mjesec ili dva ako imate specifičan projekt ili potrebu pa se kasnije vratiti na besplatnu verziju.
A mogućnosti korištenja (s naglaskom na plaćenu verziju) su neograničene!
Evo samo nekoliko primjera:
- slikate jelo, a sustav vam izbaci broj kalorija te predloži zdraviju verziju ili s naglaskom na posebnu vrstu prehrane
- pazite li na kalorije, recite mu svoj dnevni limit i koju hranu volite te će vam složiti plan prehrane za 7/30/90 dana uz cilj koji navedete (npr. gubitak kilograma, povećanje mišićne mase i slično)
- možete izraditi natalnu kartu, color theory (kaže vam koje boje idu uz vaš ten), arhetipski branding (tip karaktera koji prati vaš brend)
- kada ga koristite nekoliko tjedana, možete ga pitati da vam kaže kako vas vidi, izradi sliku koja bi predstavljala vas ili napiše pismo buduće “ja” sadašnjoj
- uputite ga da vam izraditi plan komunikacije na društvenim mrežama, primjer objava i vizuala – u tekstu pronađite primjer kako napisati dobar prompt za ovo
- možete uploadati dokument te zamoliti da prepravi ton, stil komunikacije i slično
- koristite ga za prijedloge imena nekog eventa, druženja ili za ime djeteta
- ako mu date ime djeteta, opis i što voli može napraviti kratku priču koju možete potom ispričati djetetu
- uz njega možete planirati putovanja: navedite koje dobi su putnici pa će vam dati savjete, mjesta za odmor na putu, parkove i drugo što je specifično baš za vaše putovanje.

Kao što vidite, bezbroj je načina kako si uz AI možete olakšati život, ubrzati neke radnje ili dobiti inspiraciju kada je sami nemate. No, sve to dobit ćete samo ako ga dobro uputite u ono što želite. Inače ćete gubiti puno vremena i energije kako bi sustav shvatio što točno želite, a time se gubi cijeli smisao njegova korištenja.
Stoga je jedna od najboljih vještina koje danas možete posjedovati, ona kako napisati dobar prompt!
Važni savjeti
Kako bi maksimalno iskoristili pogodnosti suvremenih tehnologija poput ove, ali istovremeno bili i sigurni, potrebno je znati neke stvari. Ovo vrijedi i za besplatnu i plaćenu verziju!
Primjerice, u ChatGPT-u korisno je otići na Data control te pod Improve the model for everyone kliknuti na “off”. Naime, većina nas ne bi voljela da netko drugi pročita sadržaj naših razgovora. Često dijelimo osjetljive informacije, medicinsku dokumentaciju, čak i poslovne tajne. Stoga je vrlo važno da kliknete “off” jer u suprotnom ChatGPT može koristiti i analizirati sadržaj vašeg razgovora kako bi unaprijedio sustav. Ovako ne može.
Osim sigurnosti, pobrinite se da maksimalno povećate funkcionalnost odgovara koje dobivate. To možete učiniti tako da kliknete gore desno na svoje ime te na “customize ChatGPT”. Sada možete napisati nešto o sebi i poslu kojim se bavite, kakav ton želite da alat koristi te kako da vam se obraća. Ako sustav koristite za pisanje tekstova bilo kojeg tipa, možete u razgovoru uploadati vaše prijašnje tekstove i reći da taj ton koristi kada nešto piše umjesto vas.
No, možda najvažnije od svega je napomenuti kako bi vam ovaj i slični alat trebao služiti ISKLJUČIVO kao inspiracija. Ne možete se 100% pouzdati u njegove odgovore niti kopirati prijedloge koje vam daje. Ljudi sve više prepoznaju tekstove koje piše umjetna inteligencija i stoga je nužno da dodate i svoj osobni touch.
Kako napisati dobar prompt
Sada kada sve ovo znate, kako onda napisati dobar prompt koji nam zaista štedi vrijeme i daje ono što smo tražili?
Primjer 1 – društvene mreže
Želite plan za društvene mreže.
Napišete prompt koji glasi: “napravi mi plan za društvene mreže”.
Sustav će i sam prepoznati da je to premalo informacija i tražit će vas još. No, kako biste uštedjeli vrijeme možete odmah napisati “Napravi mi plan za objavu na Instagramu koji promovira moj nakit”.
OK, ovo je malo bolje i dobit ćete odgovor. ALI, napravite korak više i dobit ćete najbolji mogući rezultat:
Napravi mi plan za objavu na xy mreži u obliku tablice. Tablica mora sadržavati naziv platforme (npr. ako želite i za LinkedIn i za Instagram/Facebook), tip sadržaja i ključnu poruku. Dodaj “call to action” u svaku objavu i neka ne bude dulja od 200 znakova.
Vidite li razliku? Sada ste dobili najbolji mogući odgovor, konkretan rezultat koji možete dalje urediti (zapamtite – nikada ne koristite tekst u cijelosti kako vam ga je sustav isporučio).

Primjer 2 – analiza podataka
Imate bazu podataka/kupaca/bilo čega što želite analizirati, sumirati i izvući neke zaključke iz toga.
Loš prompt glasi: evo ti tablica, analiziraju ju!
Dobar prompt: iz ove tablice analiziraj koliki je postotak odljeva kupaca ili primjerice koji paragraf daje najlošije rezultate – ako se radi o nekim financijskim podacima.
Odličan prompt: analiziraj odljev kupaca/financijskih podataka uz sljedeće parametre: fokusiraj se na zadnjih 30 dana, uključi vizualni prikaz i statistički pokazatelj za narednih 5 mjeseci.
Primjer 3 – zamjena uloga
Ponekad ćete morati ići “zaobilaznim putem” kako biste došli do potrebnog odgovora. Na ova 2 primjera to bi izgledalo ovako: napravite “shift” kao da je ChatGPT u vašoj ulozi.
Kod primjera plana za društvene mreže, takav prompt bi glasio:
Zamisli da si uspješan vlasnik tvrtke koja se bavi vođenjem društvenih mreža. Imaš klijenta koji se bavi … (navedite DETALJNO ono čime se vi bavite). Za tvog klijenta idealna je publika … (navedite tko je vaš idealan klijent – npr. mame s malom djecom, žene iznad 40, muškarci u IT-u). Klijent želi u sljedećih 6 mjeseci udvostručiti broj pratitelja i povećati broj upita za suradnju. Složi sadržaj za XY mrežu kojom ćeš to postići.
Kod primjera za bazu podataka, takav prompt bi glasio:
Ti si vrhunski data analitičar. Imaš tablicu iz koje moraš izvući podatke koji će pomoći tvom poslodavcu koji se bavi (navedite kontekst u kojem vam služi tablica koju imate). Izvuci podatke i napravi statistiku koja će omogućiti da poslodavac jasno vidi: koliko je kupaca odustalo od…, koliki je bio prihod od…, zašto su loše brojke za…
Nema sumnje da će odgovori biti puno kvalitetniji nego kroz klasičan prompt. Poigrajte se, istražite, usporedite. AI alati ovdje su da nam služe, olakšaju, inspiriraju nas i pomognu. Ne treba ih se bojati. Jedno je sigurno – oni koji ih znaju koristiti zasigurno će biti u prednosti.