Stiskaš li „prekidač za sreću“

0

 

Autor: Miroslav Skender
Trener osobnog razvoja 

Pedesetih godina izveden je eksperiment u kojem su znanstvenici laboratorijskim štakorima ugradili elektrode u mozak čijom se aktivacijom aktivira centar za ugodu.

Iako su znanstvenici pretpostavili kako će štakorima preživljavanje u određenom trenutku postati važnije od ugode, iznenadili su se. Rezultat je bio potpuno suprotan. Štakori su pritiskali prekidač za aktivaciju elektroda koje u mozgu izazivaju ugodu i do 7000 puta u sat vremena. Čak i kada su bili gladni, a prekidač za dostavu hrane je bio tik do ovoga za ugodu. Čak i kada su bili žedni. To su činile čak i majke koje bi se trebale brinuti o svom potomstvu zanemarujući pri tome vlastito potomstvo.

Okrenemo li se oko sebe uvjerit ćemo se da svijet oko nas počiva upravo na ovoj činjenici. A da mi toga uopće nismo svjesni. Svi mi na ovaj ili onaj način pritišćemo prekidače za ugodu čak i kada smo gladni i žedni, čak i kada znamo da o nama ovise drugi ljudi.

Zašto nam to nije jasno vidljivo? Zbog toga što kod svakoga od nas nešto drugo aktivira centar za ugodu. Kod nekoga je to sigurnost, kod nekoga nezdrava hrana, kod nekoga „prezdrava“ hrana…

Kod sadista kada nekoga muči, kod mazohista kada ga netko muči. Kod nekoga podržavajuća i pozitivna okolina, a kod nekoga stresna ili opasna okolina.

Koliko ste danas puta pogledali na svoj telefon, na društvene mreže čak i kada niste dobili nikakav signal da se nešto novo dogodilo? Netko dva puta, netko dvije stotine puta. To je još jedan od naših prekidača za ugodu, no zapravo još manje od toga. To je prekidač za potencijalnu ugodu. Dakle, čak niti nismo sigurni da će se ugoda dogoditi. Da nam je netko drag poslao poruku što prihvaćamo kao dokaz da netko misli na nas, da smo prihvaćeni. Da smo dio nečega.

Može li se na ovo utjecati? Može li se ovo optimizirati? Naravno. Svaki mehanizam koji razumijemo možemo prilagoditi. Želite li zaista nešto promijeniti, premrežite „žice“. Sama svjesnost o ovome što sam gore naveo pomoći će vam da otkrijete što u vama izaziva ugodu. Ovdje budite spremni na velika iznenađenja. Svako naše ponašanje ako je nesvjesno, odnosno nismo svjesno odabrali smjer i svrhu akcije je ništa više nego pokušaj pritiskanja prekidača za ugodu. Ako niste danas otišli na trening, to je vaše pritiskanje prekidača za ugodu. Ako ste umjesto zdravog obroka pojeli nešto slatko ili nezdravo, to je vaš prekidač za ugodu. Ali i ako ste danas učinili nešto da biste bili kažnjeni tada vaša ugoda ovisi o tome da budete kažnjeni. Ovo spada u ta iznenađenja o kojima sam govorio. Mi smo doslovno ovisni o njima. Razumijevanje ovoga modela može značajno pomoći. Ako svjesno odlučite poduzeti akciju. Na početku će biti teško. Neke stvari će biti nemoguće. No krenite tražiti ono što možete promijeniti i osvijestiti. Radite na tome i time stječite „kondiciju“ za ono veće i teže. Za ono na što ste više navučeni.

 

Kako prekidač za ugodu podesiti na ono što želimo

Jedna nutricionistica mi je rekla trik koji je učinila kako bi promijenila navike pretile obitelji koja je konzumirala (između ostalih nezdravih namirnica) i goleme količine Coca cole. Sin nije pio ništa osim toga napitka. Vodu gotovo uopće nije konzumirao. Ona je napravila „sirup“ od Coca cole tako da prokuhala napitak dok voda nije isparila i dok nije ostao gusti sirup. Rekla im je da to koriste kao dodatak zdravim slasticama koje do tada gotovo uopće nisu komzumirali (voćnim salatama, zdjelici jagoda, bananama…) time je povezala njihov prekidač za ugodu s nečim zdravim i potaknula stvaranje navike konzumacije zdravijih namirnica. Ovo je naravno samo početak, no možda vam padne na pamet koja ideja kako biste to mogli iskoristiti i vi.

Želite li početi vježbati, pronađite aktivnost koja vam čini ugodu. To može biti hodanje, joga ili neki grozno iscrpljujući trening nakon kojeg se osjećate sjajno. Za svakoga je nešto drugo privlačno. No, ako niste nikada vježbali, prvo ćete morati tijelo naviknuti na kretanje. U takvim situacijama je preporuka krenuti sa šetnjom koju ćemo lagano povećavati. Tijekom šetnje odaberite slušati glazbu koju volite ili neko predavanje koje ste skinuli na svoj telefon, možete probati i neke tehnike meditacije u pokretu ako ste skloni meditaciji… sve što bi moglo pritisnuti prekidač za ugodu. Mene je osobno prije nekoliko godina na aktivnost potaknuo moj pas. Sada sam došao do toga da treniram više od četiri puta tjedno.

 

Što ako je prekidač za ugodu udovoljavati drugima

Većina nas će učiniti puno toga da zadovolje onoga koga su prihvatili kao autoritet. To je njihovo pritiskanje prekidača za ugodu. Zadovoljno ili manje nezadovoljno lice autoriteta. Bio to partner, šef, prijatelj ili vlastito dijete. Ovdje će vam od najveće pomoći biti osvještavanje situacije. Kada osvijestite kako je vama ugodno nekoga zadovoljiti, samo odlučite služi li to vama ili to „morate“ raditi. Ako vam služi i ok ste s tim, onda nastavite raditi. Ne moramo svi imati iste afinitete i ciljeve. Ako to radite zato što morate, evo prilike da se oslobodite tog moranja. Ovo kreće i od onih sitnih, nevidljivih primjera „pristojnosti“. Ulazimo u trgovinu i bez obzira ima li koga ili nema, mi pozdravljamo. Tako su nas naučili. To moramo raditi. To ne radimo zato što želimo. Probajte se testirati je li nešto moranje ili zaista želite. Kad smo već kod primjera s trgovinom, sljedeći put kad ulazite probajte ne pozdraviti. Ako vam je to problem, onda imate taj program „moranja“. Ako vam je to sasvim OK, onda vi vodite igru i pozdravljate kad želite.

 

Pritiskam prekidač ugode tako da se osjećam loše

Možemo krenuti u analizu pa doći do toga da ste kao dijete podsvjesno došli do zaključka kako kada vam je loše dobivate sve što poželite te ste taj obrazac nastavili raditi i kada je on počeo donositi više štete nego koristi. No niti ne moramo ići tako daleko. Samo promotrite koliko se često osjećate loše. Ako je to po vašem mišljenju previše, vjerojatno ste zaglavili u svjesnom „okidanju“ toga osjećaja jer vam negdje aktivira prekidač ugode. Kada ovo osvijestite, puno je lakše promijeniti ovaj obrazac. Jasno, teško vam je shvatiti da time što se osjećate loše zapravo pritiskate prekidač za ugodu, no upravo zato je problem teško naći. Sakrio se na mjesto gdje ga nećemo tražiti.

 

„Eto vidiš“ efekt

Znate one ljude koji kažu kako uvijek očekuju loše kako se na kraju ne bi razočarali? Oni su samo podešeni na to da prekidač za ugodu reagira na loše događaje. Loši događaji dokazuju da smo bili u pravu kad smo očekivali loše. A mi ljudi volimo biti u pravu. Ovaj je prekidač malo teže za ispraviti jer je teško naći instant pozitivne rezultate. No i to se može. Usmjerite se na akcije u kojima očekujete da bude dobro makar i na sitnicama. Imate na primjer nekoliko prljavih tanjura u sudoperu, odlučite svjesno da će biti sve super ako to sada operete. Uzmite i operite suđe. Naravno, ništa se loše neće dogoditi. Samo ćete se osjećati malo bolje. Ovaj destruktivni program djeluje jer propuštamo biti svjesni svih situacija tijekom dana koje prođu sasvim u redu jer nam je fokus na onim drugima, one druge izazivaju ugodu pri aktivaciji.

Dakle, osvijestili ste izuzetno bitan i velik program koji vas možda koči na hrpu načina. Dobili ste jedostavne primjere i alate kako to promijeniti, uzmite ovo ozbiljno i pokrenite se. Učinite promjenu. Neka konačno pozitivne stvari počnu u vama poticati osjećaj zadovoljstva. Zamislite kako bi dobar život bio.

Zapamtite: Znanje bez primjene nema nikakvu vrijednost.

Foto: Unsplash

Share.

Leave A Reply

four × three =