Privatne prijatelje ne treba uključivati u svoju poslovnu mrežu

0

Ako su vaši klijenti ili šef na istoj privatnoj mreži kao vi, radije ne šaljite zahtjev za prijateljstvo. Ako bi ga iz posve razumljivih razloga odbili, za vas bi to bila neugodna situacija koju lako možete izbjeći tako da uopće ne pošaljete zahtjev.

Više nije pitanje da ili ne, korisno ili nekorisno, potrebno ili nepotrebno… – društvene mreže (Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn…) neodvojiv su dio suvremenoga života u svim njegovim segmentima, od osobnog do poslovnog i političkog. Ondje, u online svijetu, događa se golem dio naše komunikacije. Budući da je riječ o ipak novome komunikacijskom sredstvu, još smo prilično nesigurni u pravilima ponašanja. U virtualnom svijetu ponašamo spontanije i zato neformalnije nego, primjerice, u neposrednom kontaktu jer nam on pruža lažan dojam da nismo izloženi. No iako je virtualni razgovor prema svojoj prirodi sličan osobnom razgovoru, njegovi su domet i trajanje znatno širi i dulji te mogu imati nesagledive posljedice.

O šefu – sve najbolje

Neka netaktična primjedba, nepromišljena izjava, nezgodna fotografija mogu se godinama poslije vući po internetu i naštetiti upravo onda kad vam to najmanje treba. U mnogim je tvrtkama uobičajeno provjeravati kandidate za posao i na društvenim mrežama. Često se događa da kandidati koji su se prema prijavi činili prihvatljivima otpadnu zbog neprimjerenih fotografija ili tekstova na Facebooku, forumima ili u blogovima. Mnogi korisnici, naime, pogrešno vjeruju da su njihove aktivnosti na društvenim mrežama privatna stvar. Na internetu, naime, ništa nije privatno. Zato uvijek triput promislite prije nego što pritisnete tipku ‘objavi’. Kako se, dakle, koristiti društvenim mrežama, a ostati, kako se to po starinski kaže, pristojan? Čim se prijavite na neku od tih mreža, vidljivi ste za ostale članove. Zato biste trebali paziti da se primjereno predstavite i pažljivo izradite svoj profil. Fotografije uz profil trebaju biti novijeg datuma. Na poslovnoj društvenoj mreži predstavljate se, naravno, profesionalno, kao što to činite i inače u poslovnom životu. Stavite samo profesionalnu fotografiju koja vas prikazuje u poslovnoj odjeći, a u predstavljanju sebe stavite naglasak na profesionalnu karijeru, kvalifikacije i stručno znanje. Kontakte birajte prema stručnim i profesionalnim kriterijima. Privatne teme nemaju tu što tražiti.
Privatne prijatelje s kojima vas poslovno ništa ne povezuje ne biste trebali uključivati u svoju poslovnu mrežu.
Na privatnu mrežu stavit ćete privatnu fotografiju i ondje možete slobodnije pisati o svojim interesima, hobijima ili drugim aktivnostima u slobodno vrijeme, a posve zanemariti poslovne teme. U načelu, na toj mreži možete svakoga dodati kao ‘prijatelja’ bez obzira na to odakle ga poznajete. No nemojte misliti da ostali korisnici ne mogu povezati oba vaša profila (na poslovnoj i privatnoj mreži) kako bi stekli cjelovitu sliku o vama. Zato je apsolutno zabranjeno na internetu pisati negativno o svojemu poslodavcu ili poslovnom partneru. O osobnim problemima u vezi sa zdravljem, s partnerom/partnericom, svojom djecom u pubertetu ili drugim obiteljskim problemima nećete vjerojatno razgovarati sa svakim koga susretnete na ulici. Takve teme također ne spadaju na internet.  Vidljivost svojih poruka i komentara ograničite na krug onih koje ste isključivo potvrdili kao prijatelje. Zato provjerite kakve su postavke privatnosti na vašoj društvenoj mreži.
Ako su vaši klijenti ili šef na istoj privatnoj mreži kao vi, radije ne postavljajte zahtjev za prijateljstvo. Ako bi ga iz posve razumljivih razloga odbili, za vas bi to mogla biti neugodna situacija koju lako možete izbjeći tako da  uopće ne pošaljete zahtjev.

Uvijek s mjerom

Prijatelji na Facebooku nisu prijatelji u smislu u kojem inače razumijemo tu riječ i zato ne biste trebali partnerima na mreži previše toga otkrivati o sebi, a ne trebate ni previše očekivati od njih. S kime ćete se virtualno povezati, vaša je privatna odluka. Zahtjeve čudaka ili osoba koje su vam nesimpatične i za koje niste zainteresirani smijete slobodno odbiti.  ‘Mrtve’ kontakte s kojima uopće ne razmjenjujete poruke možete obrisati i bez obavijesti. Smisao mreže nije skupljanje kontakata, nego aktivno održavanje veza.
Budite suzdržani sa šaljivim porukama. Naravno da možete povremeno poslati neku karikaturu ili poveznicu na šaljivi filmić na YouTubeu, ali ne svaki dan dvije, osim ako želite živcirati svoje prijatelje. Pripazite i da navodno šaljivim sadržajima ne povrijedite primatelje drugih vjerskih, političkih ili svjetonazorskih opredjeljenja. Pazite i na to da komunicirate bez obezvrjeđivanja i vrijeđanja. Morate moći pogledati u oči svakom od svojih prijatelja s mreže kad ga sretnete u stvarnome životu.

Vrijedi poslovna hijerarhija

Na poslovne mreže i u blogove trebali biste stavljati samo kvalitetne sadržaje kao što su npr. recenzije knjiga, vijesti iz struke, rezultati istraživanja. Smijete pisati i o vlastitim projektima, rezultatima i ponudama – sve dok je to s mjerom i ne pretvori se u prekomjerno veličanje sebe. S druge strane, pristojno je na vijesti u društvenim medijima odgovoriti u primjerenom roku, najkasnije za 48 sati. To može izazvati pritisak (razlog više da ne budete na previše društvenih mreža).
Naravno da je e-pošta ili čavrljanje neformalnije od klasičnih pisama, a upravo kod privatnih poruka na internetu uobičajeno je, odnosno dopušteno, pisati govornim jezikom. Emotikoni, npr. smiješci, korisni su da prenese poruku između redaka; pokrate poput ‘OMG’ dopuštene su tinejdžerima, no kod imalo ozbiljnijih ljudi baš i ne, a pogotovo ne na poslovnim mrežama.
Na poslovnim mrežama isto je tako pogrešno oslovljavanje s ‘ti’ nepoznatih osoba. Ondje se treba držati jednakih običaja kao i u poslovnom životu. Viši po hijerarhiji nudi nižemu da prijeđu na ti (klijenti se smatraju višima u hijerarhiji), među ravnopravnim kolegama stariji nudi prelazak na ‘ti’ mlađemu. I za pozdrav na društvenim mrežama trebate imati vremena. Kratica ‘Lp’ ne smatra se pristojnom. Poruka puna zatipaka, pravopisnih pogreška i nepotpunih rečenica ne ostavlja dobar dojam ni na privatnoj internetskoj mreži. Kad pišete o tvrtki u kojoj radite, pišite samo pozitivno, ali budite iskreni. O njezinim internim problemima, poslovnim tajnama, strateškim raspravama ili uredskim tračevima nećete raspredati na internetu.

Bojana Zeljko-Lipovšćak

Preneseno s Liderovog portala

Share.

Comments are closed.