U daru se zrcali onaj tko daruje

0

Još u rimsko doba darivale su se grančice ukrašene jabukama ili pozlaćenim orasima. Iako je povijest darivanja jako duga, svake godine si postavljamo ista pitanja – što i kako darovati?

Za uspješno darivanje važno je uživati u samom procesu odabira te kod odluke svaki put uzeti u obzir karatker i životni stil primatelja dara. Sam odabir nije uvijek jednostavan stoga je važno na vrijeme pripremiti popis darova te razmišljati o bontonu ili kulturi darivanja. Najbolje vrijeme za odabir darova je tijekom ljetnog razdoblja, kada je obično mirnije razdoblje u poslovnim aktivnostima. Nažalost, većina poduzeća o darovima počinje razmišljati početkom studenog kada, zbog kratkih rokova, više nije moguće naručiti najatraktivnije artikle na tržištu.

Uspješno darivanje korak po korak

1. korak – istraživanje podataka o primatelju dara
Mudro je i korisno unaprijed pripremiti profile poslovnih partnera i u njih upisati sve podatke o stilu života ili karakteru klijenta. Profile bi trebalo ažurirati tijekom cijele godine, svaki put kada se tijekom neformalnog razgovora pojavi nova zanimljivost o poslovnom partneru. Neka poduzeća odluče kontaktirati ostale suradnike ili poslovnu tajnicu od kojih pokušaju dobiti ideju za osmišljavanje idealnog dara. Ako do takvih informacija nije nikako moguće doći, uvijek je primjereno darovati kvalitetan dar za ured, ali pod uvjetom da nije prekičast. Također dar ne smije na bilo koji način uvrijediti osobu koja ga prima. Prema američkom istraživanju, najčešći darovi su uredski pribor te asortiman prehrambenih proizvoda i alkoholna pića. Univerzalni darovi su monografije, djela umjetničke vrijednosti, poklon bonovi, pretplate na časopise i različita kulturna događanja. U svakom slučaju, mali luksuzni dar koji si osoba sama obično neće priuštiti više će razveseliti, nego kalendar, rokovnik ili kemijska olovka kojima u predblagdansko vrijeme punimo naše ladice i poslije ih dijelimo prijateljima i rodbini.

2. korak – postupak odabira dara
Dar poslovnom partneru treba birati osoba koja ga najbolje poznaje. Dar uvijek treba biti primjerene vrijednosti, jer preskupi darovi primatelja mogu staviti u neugodan položaj i obvezati ga, dok oni prejeftini mogu poslati krivu poruku o imidžu poduzeća. Vrijednost dara treba uskladiti s dužinom suradnje, hijerarhijskoj poziciji osobe te sudjelovanju u donošenju odluka vezano za suradnju. Osobe na istoj hijerarhijskoj ljestvici trebale bi dobiti darove približno iste vrijednosti, kako ne biste izazvali neugodnosti kod otvaranja darova.

U praksi, niži menadžment tako može očekivati darove u vrijednosti do 100 kuna, srednji menadžment primit će dar u vrijednosti do 500 kuna, dok će osobe pozicionirane na najvišim položajima dobiti darove čija tržišna vrijednost može prijeći i 1000 kuna.

Posebnu pažnju treba posvetiti darivanju inozemnih poslovnih partnera i po potrebi čak konzultirati njihovo veleposlanostvo kako bi izbjegli nepoštivanje propisa. Nepoznavanje inozemne kulture darivanja ostavlja loš dojam i može izazvati nepotrebne nesporazume u komunikaciji. Najsigurniji odabir za strane partnere je predmet s hrvatskim obilježjem, poput originalnih suvenira, umjetnina ili rukotvorina. Artikl koji predstavlja specifičnost regije u kojoj je poduzeće registrirano, uvijek je atraktivan dar za inozemne partnere iz svih krajeva svijeta.

Navodimo zanimljive običaje darivanja u različitim krajevima svijeta:
Argentina – poslovni partneri ne očekuju dar
Australija – ne darujte vino, jer su poznati po proizvodnji vrhunskih vina
Kanada – ne darujte im ruže, jer se vežu uz romantiku
Čile – ako se družite i neformalno, ponesite dar i za dijete poslovnog partnera
Kina – ne darujte darove u setu od 4 dijela, jer broj 4 simbolizira smrt
Francuska – ne vole promotivne darove s logotipom poduzeća
Njemačka – ne žele predmete koji „donose nesreću“ poput kišobrana, noževa ili škara
Hong Kong – sat simbolizira smrt pa treba biti oprezan ukoliko želite darovati promotivni sat
Indija – kao i u Kini, dar treba predati s obje ruke
Indonezija – prihvaćaju darove, jer se smatra nepristojnim odbiti ih
Japan – odbijaju darove dva do tri puta na početku suradnje
Malezija – izbjegavajte darove s fotografijama pasa ili škare
Grčka – neće biti sretni ukoliko im darujete oštre predmete ili jeftinije vino
Portugal – očekuju darivanje za Božić i to isključivo uredske predmete


3. korak – umatanje i prezentacija dara

Svi znamo da je prvi dojam najvažniji, jer za njega nemamo drugu priliku. Tako je i kod prezentacije dara. Kupljeni dar mora biti umotan u kvalitetan papir, a samo pakiranje najvažnije je prepustiti profesionalcima. Omot također treba biti usklađen s osobinama primatelja, jer tako daru dajemo veću vrijednost. Prezentacija je dio kulture darivanja, jer tako pokazujete da vam je stalo do osobe, da imate ukusa i da ste se dodatno potrudili. Sve su popularnije ukrasne kutije koje možete pronaći u različitim veličinama i oblicima, jer doprinose iznenađenju kod otvaranja dara i štite dar od oštećenja. Poželjni su svi ukrasni dodaci poput svilenog cvijeta, ornamenta ili mašne, jer stvaraju još bolji vizualni dojam. Ako je to moguće, dar bi trebalo osobno uručiti, zajedno s priloženom čestitkom, osobnom porukom i vlastoručnim potpisom. Čestitke mogu biti otisnute s riječima zahvale i lijepih želja, a bliskim poslovnim partnerima možete vlastoručno dopisati neku osobnu poruku, citat ili umjerenu šalu. Potrebno je odvojiti vrijeme za uručivanje dara, a najbolje vrijeme za to su domjenci ili prigodna druženja uoči blagdana.

Darivanje u brojkama
U poslovnim vijestima procjenjuje se tržište poslovnih darova koje se kreće do 160 milijuna kuna godišnje. Jedinične vrijednosti darova su do 180 kuna, a samo do 5 posto darova skuplje je od tisuću kuna.
Promidžbeni darovi su oni čiji iznos se tretira kao rashod stoga se neka poduzeća odlučuju upravo za tu vrstu artikala. Takvi darovi su u vrijednosti do 80 kuna i obvezno moraju biti obilježeni logotipom poduzeća.

Darivanje zaposlenika i kolega
Darivanje zaposlenika sve je češće u predblagdanskom razdoblju, jer se na taj način jačaju odnosi i razvija ugodna atmosfera na radnom mjestu. Takvi darovi češće su oni koje djelatnici mogu koristiti izvan ureda, odnosno tijekom slobodnog vremena.
Ako postoji običaj darivanja kolega za rođendan i u kupnji dara svi sudjeluju, važno je stvoriti ugodnu atmosferu tijekom prikupljanja priloga za kupnju dara. Osobe koje sudjeluju u prikupljanju budžeta moraju znati što će biti kupljeno, ali se nitko ne bi trebao osjećati obveznim da sudjeluje sa svojim prilogom, jer to u danima prije plaće zasigurno može izazvati frustraciju zaposlenika koji nemaju visoka primanja.

Share.

Leave A Reply

1 × 5 =