Još prošle godine primila sam poziv nirnberškog sajma da se pridružim internacionalnoj ekipi novinara na press konferenciji za sajam Chillventa održanoj u Milanu od 07.-09.06.2016. U bogatom programu koji su nam pripremili bio je i obilazak veličanstvenog Muzeja violina u Cremoni. Nakon dvosatne vožnje iz užurbanog i napučenog Milana stigli smo u Cremonu, prekrasan pitoreskni gradić koji broji nešto manje od 72 000 stanovnika i svojom ležernošću osvaja od prvog koraka.
Cremona ima zaista istaknutu glazbenu povijest. Početkom 16. stoljeća postaje poznata kao centar manufakturne proizvodnje glazbenih instrumenata, počevši s violinama obitelji Amati, a kasnije i instrumenata proizvedenih u radionicama Guarneri i Stradivari. Do današnjeg dana, njihov rad se smatra vrhuncem postignuća u izradi niza instrumenata. Cremona je još uvijek poznata po proizvodnji kvalitetnih instrumenata i nigdje u svijetu ne može se vidjeti tako važna i kompletna postava žičanih instrumenata kao u Muzeju Violina. Muzej violina je smješten u zgradi Palazzo dell’arte izgrađenoj prema nacrtima arhitekta Carla Cocchia 1941. godine, a novi, moderan sjaj podarili su joj dizajneri i arhitekti Giorgio Palù i Michele Bianchi zahvaljujući velikodušnoj donaciji Fondacije Arvedi Buschini. Obnova je završila u rujnu 2012. godine.
Na početku obilaska po fazama razvoja prikazani su začeci violine kao instrumenta i njeno širenje iz sjeverne Italije u tadašnje europske dvorce, prvenstveno u Francuskoj u doba Katarine Medici. U nastavku je prikazana radionica majstora violina i temeljito opisani koraci izrade violine od komada drveta do završenog instrumenta.
U muzeju postoji soba za slušanje gdje u ugodnoj atmosferi možete sjesti i na stropu prostorije pogledati i poslušati najbolje isječke violinskih koncerata 20. stoljeća koje su izvodili vrsni violinisti današnjice.
Tradiciju izrade violina u Cremoni započeo je Andrea Amati i obitelj Amati zadržala je vodeću ulogu u izradi violina dugi niz godina. Situacija se promijenila dolaskom Antonia Stradivarija čijem se vrhunskom talentu u izradi violina možemo i danas diviti. U doba Stradivarija još dvije obitelji, Guarneri i Rugeri, bavile su se izradom violina.
Antonio Stradivari je prema procjeni The Hills Violin Shopa u svom životu izradio 1116 instrumenata, od čega je 960 violina, a procjenjuje se da je u svijetu još uvijek postoji 650 tih instrumenata, od čega je 450-512 violina. Stradivarijevi počeci obilježeni su eksperimentiranjem pa stoga stručnjaci prvotne instrumente smatraju manje kvalitetnima od kasnijih, kada je Stradivari već razvio svoj prepoznatljiv stil izrade.
Najvažniji instrumenti koje su izradili najveći klasični kremonski majstori u vlasništvu su grada Cremone i izloženi su u muzeju. Uključuju zbirku Stradivarijevih, Amatijevih i Guarnerijevih glazbala.
U muzeju su također izloženi Stradivarijevi alati kojima se služio pri izradi glazbala i to više od 700 izložbenih primjeraka, uključujući crteže, modele i alate za obradu drveta a koje je gradu Cremoni 1930.godine darovao Giuseppe Fiorini, također majstor za izradu violina.
Tradicija izrade violina u Cremoni traje i dalje te se od 1976. godine do danas održava natjecanje Concorso triennale Internazionale degli Strumenti ad Arco u izradi glazbala koje se smatra Olimpijadom izrade violina, a taj događaj promiče Fondacija Stradivari. Primjerke nagrađene zlatnom medaljom Muzej otkupljuje i stavlja u stalni postav kao jedinstveno svjedočanstvo najsavršenijih djela u posljednjih četrdeset godina, a vrlo važno razmišljanje o značenju i kulturne vrijednosti obrtništva danas.
U sklopu muzeja nalazi se i dvorana Giovanni Arvedi s 464 sjedećih mjesta i nazivaju je dragulj akustičnog inženjeringa.
Zahtjevan projekt akustike djelo je inženjera akustike Yasuhisa Toyote, jednog od vodećih svjetskih stručnjaka u tom sektoru s više od 50 projekata akustike koncertnih dvorana diljem svijeta, od Koncertne dvorane Mariinsky, kazališta u St. Petersburgu do Walt Disney Concert Halla u Los Angelesu.
Dvorana je izvorno duga 36 metara, 14 metara široka i visoka 10 metara. Obavljene analize akustike ukazale su na potrebu da se poveća slobodan dio dvorane kako bi se poboljšao prijenos zvuka. Stoga je za 3,5 m produbljen pod ispod razine pozornice. Rezultat je dao visinu stropa iznad pozornice od 14 metara koji je pridonio dobivanju razine akustičnog savršenstva koje sam i sama mogla s divljenjem poslušati.
Akustična razina je tako visoka da omogućuje da se snimke koncerata izvode unutar dvorane i profilira Cremonu i njenu glazbenu tradiciju kao primjer izvrsnosti na međunarodnoj razini.
Cremona u svakom pogledu ostaje u lijepom sjećanju i svakako bi se bilo lijepo vratiti na njene kamene ulice.
Autorica: Mirjana Vidović
Fotografije: Mirjana Vidović
Naslovna fotografija i fotografija radionice preuzete s www.museodiviolino.org