Izbjegnite smrdljivu obuću ovog ljeta

0

Kada sunce zagrije a tlo pod nogama se užari većina nas nosi cipele ili tenisice na bosu nogu.

Nažalost, česta nuspojava je rast bakterija i specifičan miris koji osjetite kada uđete u zatvoreni prostor. Posljednjih nekoliko dana takav neugodan miris dočekao me i kod kuće. Otvorila sam ulazna vrata i u predsoblju me zapahnuo miris pokvarenog sira iz tenisica mojih tinejdžera. Nakon par „mirisnih“ dočeka odlučila sam krenuti u borbu protiv smrada.

 

Iz iskustva ovo ne pomaže

Prvo nabrajam ono što znam da ne pomaže:

  1. Zamaskirati smrad parfemom
  2. Antiperspiranti za stopala – zaustavljanje znojenja potpuno je neprirodno. Možda ćete kratkoročno riješiti mirisa ali će koža upiti i štetne kemijske tvari koje tijelo onda nekako mora i izlučiti
  3. Zamrzavanje – ukoliko stavite tenisice u plastičnoj vrećici u zamrzivač i ostavite nekoliko sati, nakon vađenja obuća neće smrditi međutim djelovanje je kratkotrajno. Zamrzavanje nažalost ne ubije bakterije koje proizvode smrad

 

Uzrok smrada

Cipele ili tenisice se usmrde zbog smrdljivih stopala i zato je prvi korak ublažiti taj smrad. Medicinski naziv za smrdljiva stopala je bromodoza a najčešće je uzrokovana bakterijama ili gljivicama. Smrad nastaje zbog znojnih žlijezdi na stopalima koje se inače brinu za vlažnost kože stopala i regulaciju tjelesne temperature. Smrad nastaje kada bakterije napadnu znoj te se počne širiti miris pokvarenog sira.

Možda ste čuli i za naziv atletsko stopalo. Ono nastaje zbog gljivične infekcije i to najčešće između prstiju stopala. Gljivice obično rastu u toplom, vlažnom i mračnom okruženju a simptomi mogu biti svrab, smrad, crvenilo, žarenje, ispucala koža itd.

 

Čarape preveniraju nastajanje smrada

Čarape upijaju znoj i bakterije pa na taj način štite obuću. Bez čarapa bakterije i znoj u raspadanju direktno prelaze na unutrašnjost obuće. Čarape još čuvaju od nastanka žuljeva, održavaju vlažnost kože i smanjuju mogućnost infekcije.

Ali postoji više načina za održavanje higijene stopala i obuće (osobito vaših najdražih tenisica) i bez čarapa.

 

Savjeti za održavanje obuće:

  1. operite i dobro osušite stopala – što su stopala čišća i suša veća je vjerojatnost da stopala neće smrditi. Operite ih barem jedan put na dan te ih dobro osušite prije obuvanja.
  2. ubijte bakterije – većinu ovih bakterija možete ubiti koristeći bijeli ocat ili otopinu vodikovog peroksida i vode (1 čajna žličica 3-postotnog peroksida na 2 dl vode). Nasprejajte po stopalima i pričekajte da se stopala osuše prije oblačenja obuće.
  3. kokosovo ulje – prirodni antibaktericid i antifungicid. Nakon što operete noge, a optimalno prije spavanja, namažite stopala kokosovim uljem. Ono će pomoći ubiti bakterije i omekšat će kožu stopala.
  4. obuću ne držite na tamnom mjestu – bakterije i gljivice vole taman i vlažan okoliš. Kada skinete obuću nemojte ju odmah staviti u zatvoreni ormar ili ostaviti u plastičnoj vrećici.
  5. sunce – optimalno je obuću provjetriti na svježem zraku, a na suncu će i znoj brže ispariti. Sjetite se skloniti obuću prije nego padne kiša.
  6. čajevac – ovo eterično ulje je jaki antifungicid pa se osobito preporučuje kod atletskog stopala i drugih gljivičnih oboljenja. Može se nanositi direktno na kožu.
  7. češće mijenjajte cipele – produljenim periodom nenošenja smanjit ćete mogućnost razvoja bakterija
  8. zamijenite uloške – obratite pozornost na materijal od kojega su napravljeni
  9. sol – bakterijama je za rast potrebna vlaga. Sol će izvući vodu iz stanica bakterija, djelovati na određene bakterijske enzime i oslabiti molekularnu strukturu stanice. Jednu jušnu žlicu morske ili himalajske grubo mljevene soli rasporedite po unutrašnjosti obuće i ostavite 12 – 24 sata. Nakon toga iz obuće istresite i bacite sol.

Ako ništa od ovoga ne pomogne obucite čarape ili barem stopalice. Naravno da koža bolje diše u prirodnim materijalima poput pamuka ili vune.

Najjednostavniji način borbe protiv bakterija i gljivica je održavanje zdravog imunosnog sustava. Zdravom prehranom i dovoljnom dnevnom količinom vode te kretanjem, pravilnim disanjem i boravkom na suncu sigurno možemo napuniti „baterije“ i tijelo održavati vitalnim i fit.

U stresnim situacijama (što mogu biti i ljetne vrućine a čak i godišnji odmor) dobro je pojačati unos vitamina, minerala i drugih mikronutrijenata. Dr. Rath Vitacor Plus optimalan je dodatak prehrani za nadoknadu hranjivih tvari izgubljenih znojenjem te pojačano stvaranje energije u svim tjelesnim stanicama. Ukoliko se osjećate umorni, iscrpljeni, bezboljni, lako se uspušete, imate bolove ili alergiju i ne znate koji su vam vitamini potrebni ugovorite termin za testiranje i individualno savjetovanje.

Vedrana Nucak, mag.cin., savjetnica fondacije za staničnu medicinu Dr. Ratha, kineziolog i logoterapeut 

vida@vida.com.hr

Share.

Leave A Reply